Vadå bibliotekarie?

Ibland finns det dagar jag bara är bitter på mitt jobb. Hylla efter hylla av osorterad facklitteratur är min stora mardröm och jag alfabetiserar helt på automatik. Det hjälper inte när dryga föräldrar/far-eller mor föräldrar/lärare/etc. lämnar av sina barn och studenter på eget bevåg, som att de anser att biblioteket är ett slags dagis. Snorungarna dräller böcker omkring sig och förstör. De gråter och skriker så det finns ingen som helst arbetsro. Så ett bibliotek utan låntagare är mitt ideal för ett bra bibliotek.

Fast det är paradoxalt, eftersom det jag avskyr mest är låntagarna. Samtidigt är det de som gör det fina med att arbeta där. Som den här damen jag råkade på idag. Där gick jag, satte tjurigt upp böcker på barnavdelningen, när hon stammande frågar efter en bok som hon inte kan hitta. (Det här är för övrigt en väldigt vanlig uppgift jag råkar ut för.) Så jag släpper allt jag har och ger mig ut på jakt. Boken står inte där den ska stå. Den är inte heller på någon snurra. Så antingen är den försvunnen, har placerats i magasinet utan att det registrerats eller så är den kasserad men inte raderad ur systemet. Jag frågar min chef om hjälp och självklart hittar hon boken där den ska stå, va fan? Damen och min chef skojar om min förmåga att arbeta på ett bibliotek, och där står jag, tjurigare än någonsin för att jag inte sett boken. Men de skojade bara snällt om mig och när damen skrattat och tackat så mycket så går hon iväg, men bara för att komma tillbaka. I en konspiratorisk viskning talar hon om för mig att  "man lär sig så länge man lever!" Skrattande går hon iväg.

Det är sådana låntagare jag tycker om. Pigga och positiva. Ställer inte till med onödiga problem. Så jag var rätt glad resten av passet, tillräckligt glad för att orka ta itu med den förhatliga facklitteraturen, särskilgt avdelning Q. Tur att de flesta böcker handlade om bak och matlagning. Då hade jag lite roligt!

Oh yeh. Läste mammas ICA kuriren idag och Linda Skugges frågesida är rolig. Ska se om hon har en blogg, lätt att jag följer den då.

Comments
Postat av: Emma

aww -pats head- but think of it this way; at least you have a job! :D det är inte så lite det ^^

2009-01-26 @ 23:10:19
URL: http://tokoshie.livejournal.com/
Postat av: Tomb

Linda skugge har både blogg och företag. vulkan.se

2009-01-27 @ 01:30:00
URL: http://verklighetskrig.com/blogg

Comment post here:

Name:
Rememeber me?

E-mail: (publiceras ej)

URL/Blog:

Comment:

Trackback
RSS 2.0