blodprov - srs bsns

En av anledningarna till att jag är hos mina föräldrar är för att jag har behövt ta ett blodprov. På ett av de Karolinska labben för att vara mer exakt, och just ett sådant ligger i Åkersberga. För nu när jag fyllt 20 så kan mitt blod testas för en blodsjukdom som min mamma har. Den är inte smittsam på något sätt.

Den heter Hemokromatos. "Hemokromatos är en ärftlig sjukdom, som innebär att man tar upp för mycket järn från födan. Efter många år leder detta till järnöverskott i kroppen."

Förutom att jag inte kan äta för mycket av järnberikad mat (som blodpudding) så kommer jag troligen känna av en ökad trötthet och senare få besvär med mina leder och uppleva stelhet i kroppen. Om jag skulle testa positivt förstås.

Vad händer om jag faktiskt har den? Hur behandlas hemokromatos? Genom blodtappningar. När sjukdomen har "upptäckts" kommer de tappa mig på 300-500 milliliter blod varje eller varannan vecka under en så kallad intensivperiod. Hur lång den är varierar mellan varje person men den vanligaste siffran är mellan 20-30 gånger. När järnöverskottet är borta räcker det med 2-6 tappningar per år för att förhindra att kroppen börjar lagra upp för mycket järn igen. Detta kallas för underhållsbehandlingen och pågår i de flesta fall livet ut.

Så uh.. jag vet inte. Känns inte så himla roligt ifall jag skulle ha den. Särskilt med tanke på hur jag nästan svimmade bara av att ta själva blodprovet. Det är sant! Sköterskan kunde inte ens ta så mycket hon ville för jag blev så snurrig. Vet inte varför jag är så känslig. Inte av att se blod, nej nej, men att blod lämnar min kropp. Inte första gången det händer (ni minns min svimning in i väggen? hm?). Kan erkänna att tanken på att jag kanske har hemokromatos känns läskigt.

Tänkte att jag skulle dela med mig av det här så det inte kommer som en chock. Eller något. Bör nämnas dessutom att jag alltid vetat om att det skulle komma en dag där jag skulle testas för "sjukdomen mamma har". Inte som att hon släppte en bomb :'3

Comments
Postat av: Tomb

Min mor har tvärtom.. Hon har inga järnreserver alls och blir trött, ökad stelhet i kroppen och blodproppar.. Ni kanske borde byta med varandra.

2010-09-17 @ 00:16:52
URL: http://verklighetskrig.com/blogg
Postat av: Jon Åslund

Blev tappad på massa blod häromveckan också. Klarade mig jättebra ända tills det sista provröret (7-8 tror jag det blev) var fyllt.



"Sådär, nu var allt klart"



Då svartnade det för ögonen och jag var tvungen att lägga mig i en cool vilstol som inte ville tippa bakåt. :)

2010-09-17 @ 00:26:18
URL: http://jon.aslund.org
Postat av: Brita

Åh, det låter ju läskigt så jag förstår om det känns jobbigt :( Samtidigt kan den eviga optimisten alltid konstatera att det ändå låter som en hyfsat snäll sjukdom jämfört med andra men det spelar ju faktiskt inte roll, jobbigt hur som helst.



När får du veta svaret?

2010-09-17 @ 10:27:22
URL: http://dagarmedbrita.wordpress.com
Postat av: sofie

pappa har samma sak tror jag. han tappar varannan vecka. Hang in there~



(du var förresten i min dröm inatt! du skulle hålla nån utställning där en stor chokladtomte var ditt "mästerverk". it was awesome... =))

2010-09-17 @ 14:58:32
URL: http://juicepocket.blogspot.com

Comment post here:

Name:
Rememeber me?

E-mail: (publiceras ej)

URL/Blog:

Comment:

Trackback
RSS 2.0