Engelska chokladmuffins

Den här morgonen fick jag ett ryck och ville baka muffins. Inte såna där stora muffins (även kallade cupsakes pga. sin glasyr och maffighet etc.), utan jag ville göra små. Riktigt små och kompakta! Bara att ta en, gapa och svälja. Nej, tugga också men jag tycker det känns som i den ordningen.

Choklad skulle det vara också. Jag rådfrågade en receptbok och voilá; Engelska chokladmuffins. 12 stycken, perfekt! Passar en vanlig stor muffinsplåt. OCH OM NOM NOM, kakao + chokladbitar!

Jag körde rätt av receptet och lade varken till eller drog ifrån, eftersom jag inte orkat analysera. Min familj sa att "dina muffins är äckliga" och i min familj betyder det "äckligt goda" (När det gäller min bakning). Så woot. 5 av 5 toastskivor.

Här är receptet, bild har ni nedan;

Engelska chokladmuffins 12 st (Beror på hur mycket smet du har i varje form och dess storlek. Men om du är lika awesome som jag så blir det 12 stycken)

150 g mjukt smör eller margarin
1 1/2 dl strösocker
2 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
3 msk mjölk
100 g grovt hackad choklad (Vilken sort du vill! Jag tog mörk :3)

Värm ugnen till 200°C. Gör iordning plåten med muffinsformar så har du det gjort.

Vispa smör och strösocker vitt och poröst. Vispa vispa vispa! Tillsätt äggen ett i taget och rör om.

Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och vaniljpulver i en separat skål. Blanda sedan ner mjölblandningen i äggblandningen tillsammans med mjölk och den hackade chokladen. Rör ihop allt till en jämn smet. (Här vispade jag allt, vilket inte är så bra pga. fluffigheten, men jag var lat för stunden.)

Fördela smeten i muffinsformarna. Använd två skedar för att skopa upp smeten och sen få ner den i formen. Grädda  i 15-20 minuter eller tills muffinsen har höjt sig och känns fasta. En smaksak.


Inser att jag borde ha tagit ett foto för att bevisa hur små och kompakta de blev; istället får ni en bild på högen av goodness! Hålen är chokladbitar som sjunkit ner när de fått kallna.






Comments
Postat av: Emma

... Now I'm craving a muffin. Damn you. They look delicious.



Btw, the cookie almost-batter that you gave me turned out delicious, too!

2009-09-30 @ 02:40:49
URL: http://tokoshie.livejournal.com
Postat av: S a r a E k s t r ö m [ F o t o b l o g g ]

sv: hihi taack^^

2009-10-19 @ 23:20:07
URL: http://jibun.blogg.se/
Postat av: takai

DU RÄDDADE MIN DAG NU SKA JAG GÖRA SMET :333 <3

2009-10-25 @ 17:00:37
URL: http://takai.blogg.se/

Comment post here:

Name:
Rememeber me?

E-mail: (publiceras ej)

URL/Blog:

Comment:

Trackback
RSS 2.0